Dagens datum:
2019-09-22

-KROATIEN -97-

Ja,som vanligt följer alla staffel med på köpet. Med på resan var :Korven,Marko,dennes fjälla Krisse,Böna,dennes (dåvarande)fjälla Malle,jag (givetvis) samt Branco.Branco hade precis köpt Marko´s gamle båge och körde med den ner till Kroatien för att "bara ha den" där nere....Han hade även sitt föräldra hem ganska nära där vi sen hyrde lgh.Och han var till stor hjälp vid bla. språksvårigheter.Han stannade kvar sen i Kroatsien.När du kommer till"soya´n" så betydde det att Marko spillde ut  en hel karaff med soya ! Trevlig läsning Hörs o störs /Peter .

KROATSIEN RESAN -97

Efter långt om länge planerande var det då äntligen dax att dra i- väg.Samling o avfärd uppe i kåk.Något försenade av div.registering s-bevis,beltar etc.Vid halvsju draget ca:kom vi loss o iväg.Ner till Trelleborg utan problem.Upp på färjan,käkade o så småningom spred vi ut oss lite varstans på bänkar,soffor o golv för att sova som gick rätt hyfsat.Avstigning från färjan vid femdraget.Nedför lejdaren hade Marko stora problem med sin "tjuvdragande"koppling. Det var illa nog att hålla balansen.Så det var bra nära att hela ekipaget gick över styr,man kan i alla fall lugnt påstå att han hade god andvändning för hela perrongen.Bakom körde jag och såg hela händelseförloppet med hjärtat i halsgropen, att han redde upp det balansstycket är för mig en gåta.Ett snabbt stopp för en kopplingsjustering vid färjelägret.Efter att ha kört en bit in i forna Öst-Tyskland tydde vi hitta ett litet o-ansenligt litet hotell som serverade en stöddig frukost som inte gick av för hackor vill jag lova.En bra bit med tvättbrädes vägar fick Malles njurar att skrika på hjälp. Hjälpen kom i form av Markos njurbälte. Samt att vägarna blev en smula bättre.Klarade av en middag samt (återigen)lite kopplingsjustering.Där vi var för ett litet ögonblick lite uppgivna för vi inbillade oss att det var ett fel som inte var så värst allvarligt när det kom till kritan.

Ramlade på in i Tjeckien.Tog in på första hotellet vi körde förbi. Det visade sig att det var ett riktigt soya-hotell.(Marko vet) Själva hotellet såg ut som om familjen Adams sommarstuga med torn o spiror,snickarglädje etc.Men servicen ,login samt skinkomeletten var det inge fel på tvärtom,o som sagt soyan var kanon.Drog iväg på morgonen uppsvidade i regnkläder (inte utan anledning).Tittade ivrigt på traktens kultur utbud som stod uppradade längs med vägen en bit in i Tjeckien.DVS.Ett koppel med "Bad Girls" som gjorde allt för att vi skulle stanna o"prata"Rättså impad måste jag säga att dom inte frös häcken av sig så tunnklädda som dom var.Men dom gjorde oss varma. Tur att man inte hade visir som vissa för det va hemskt vad det blev imma på dom.Vissa av oss blev så pass nervösa att "den" (inga namn men han gillar soya)börjar o fumla med gummit i detta fall bromspedalsgummit,tappar givetvis det så jag o Branco får plocka upp det.Med stor risk för liv o lem (särskilt lem).

MALLE O KRISSE :
Mot nya breddgrader.Efter div. tankningar o kissepauser + ny energi i form av förtäring körde vi mot Prag.Men vi kom dock ej så långt för Brancos kedja brast o därmed sprack även locket till växellådan.Efter flera tim. mek o pust gav vi oss av mot MAT ! Hittade en rest.där vi tog skydd mot regnet o slafsade i oss kotlett,pasta o gulasch + ett par öl. Med ny energi gav vi oss över till Österrike,där vi stannade på första Gesthouse o åt givetvis Schnizel,dock ej Malle hon åt grillspett.Vi frågade efter zimmer men det ville han inte höra talas om.Så vi satte oss på våra järn- hästar igen o bestämde oss därmed att hädan sköter flickorna snacket när det gäller att fixa rum, vilket vi också gjorde snabbt o lätt.Mycket fint Gesthouse m.röda hängpelagonier o bad- kar på rummet o en stor bar m.goda öl.Branco pratade med bartendern om verkstad o där hade vi tur att ett par snygga grabbar just hade öppnat en Harley firma.Regnet öste ner hela dagen.Medan vi tillbringade den i garaget.Dock inte Elmlund eftersom han inte hade några problem med sin Honda, så satt han i baren o fikade om o om igen pgr.en "vagina" (DVS.Blixtergrann fjälla i baren iklädd läderhousen o lite andra options')
Vi blev "hänvisade"till ett Nunne-gasthouse (!)bara därför att Brancos cykel inte blev klar den dan.Vi var ute en sväng i den lilla lilla staden och åt en bit mat innan vi somnade sött. INLÄGG ELMLUND :
Här tycker jag att det är på sin plats att lägga in ett litet meddelande innan några"välmenande"missföstånd smyger sig in här. Där vi var och åt,så var det en något kylig servitris....hon skulle ju bara muntras upp ! Så när det då var dax o betala så stod hon då och summerade var och ens nota o sist i raden va ju jag.Dax o lägga in stöten...knackade fram:Three beers one winer- snitzel and..ONE BLOWJOB ! RIDÅ ! Behöver jag tala om att stämmningen genast blev mycket lättsammare.

När vi sen kom tillbaks till Nunne hotellet så stod det några spel på botten plan som vi givetvis inte kunde låta bli.Det blev rundpingis med stoj och glada tillrop.Det var visst inte alls populärt,för det kom en liten äldre dam o viftade förtvilvat med armarna och försökte tysta oss.Det visade sig att dom hade nån form av seans,böne-möte, predikan eller något liknande som krävde tyyyyyyyystnad i rummet intill.Något slokörade lommade vissa och lae sig medans jag,Korven och Branco gick upp nån våning där det var en kylbox med div. läskande öl som man kunde ta fritt och sen skriva upp på notan... (vilket vi glömde) O där satt vi o ljög en bra stund för varandra. Branco drog några hår resande stories från Tonga öarna bla.

ÅTER TILL MALLE O KRISSE :
Uppe med tuppen kl.7 åt bamse frukost,packade o hämtade cyklen kl.9 o den var klar.Underbara pojkar! Malle o Krisse jublade för nu blev det "bratan"(se tecken förklaringen i slutet) Full speta hela dagen.Stannade bara vid tankning o en fika.Mycket vackert landskap o efter en kort regnskur tittade solen fram. Jubel igen ! Ett par mil efter den Slovenska gränsen (där Korven hade vissa problem med en uniformerad "Hynna" Låt oss säga att hon INTE hade blivit glad för ett Blowjob erbjudande) Där fick Marco punktering på bakdäcket o precis efter en en mils lång tunnel. Återigen fick han showa vilket utmärkt balanssinne han ligger inne med. (Elvira Madigan......släng dig i väggen ! ) Lång väntan innan Branco lyckades nosa upp en verkstad.Men nu har Branco,Bönan o Marko skruvat av bakhjulet och åkt iväg för att laga slangen.
Malle o Krisse har fortfarande humöret på topp (trots enorm hunger o hoppas vi ska komma fram ikväll.Vi hade ett bra alternativ att Malle skulle ta av sig allt utom chapsen o lifta dom ca:17 milen som var kvar.Det var bara Crisse som nappade på den braiga iden´. Grabbarna önskade oss"lycka till".

Elmlund :
Det tog en bra stund innan dom kom tillbaka samt att få på hjulet. Mörkret började göra sig påmint och vi beslöt oss för att käka o övernatta på det första stället vi kommer till.Sagt o gjort vi käkade på en mysig resturang o fick tag i ett bra hotell där vi även kunde ställa in hojjarna i deras garage.Kom upp i vettig tid dan efter (9/7 -97).Efter en stöddig frukost drog vi väg.Flöt på riktigt bra.Igenom några vägtullar ,fina vägar,lite tankstopp så "rätt som det var" så hamnade vi hemma hos Brancos släktingar. Där blev vi bjudna på lunch som var mycket uppskattat.Vi tackade och tog farväl.Branco hängde med oss och visade vägen till "våran" sommarresidens.Väl framme där kunde vi konstatera att det var ett mycket bra ställe.Inget tre stjärnigt men fullt dugligt ställe för våra behov. Invaderade ett varsitt rum,snackade med ställets´ ägare (Konto) som var hur just som helst.Han snackade mycket ... -Vevt tuu (se förklaring).Solen stod högt på himlen så ett dopp hade smakat.Sagt o gjort ner på första bästa ställe o plumsade i.Senare fick vi reda på att det var det sämsta o gytjigaste stället som gick att uppbringa där omkring.Ngt. grumligt i vattnet tyckte vi bara...
Konto hade mycket roligt åt den episoden i alle fall.

10/7 97 Torsdag.
Vi bestämde oss för att lägga ihop en gemensam frukost kassa o sen turas om att hålla frukost.O det visade sig att funka riktigt bra.Blev tipsade om en fin badplats brevid stadens´badhotell.När vi försökte köra genom hotellets´väg blev det kalla handen direkt med motiveringen att Harley- apparaterna dönade för mycket.Nåväl det var en liten parkering bredvid som vi använde istället.No sveat!En bra badplats var det i allafall.Lite bergigare än man kanske är van vid samt Sjö borrar. Sjöborrarna kan vara några förargliga små gynnare,om man skulle ha oturen att trampa på dom.Dom påminner om en svart nåldyna. piggarna ska visst va så gott som omöjliga att få väck.Med inflam ation som följd.Så gott som alla använde badskor/sandaler när dom badade.På kvällen var vi och käkade på en resturang med en ngt.tunnhårig hovmästare,som tog ovanligt god tid på sig. Det var här som Marko myntade utrycket :Den skallige hämnaren.

11/7 -97 Fredag.
In till Pula den största stan på halvön.Div. bank o fika ärenden.Knallade runt där i ett bra tag.Var utanför Colloseum som såg mäktigt ut.Det var även lite snack om att åka över till Venedig med färjor därifrån.Men tiden räckte som vanligt inte till.Hem o badade vid Hotellet.På kvällen var vi och gick en o hamnade tillslut vid resturang Octypyssy och fick gratis nubbe !

12/7-97 Lördag.
Branco ville visa oss ett bra badställe några mil (uppskattningsvis) bortåt.Hej o ivej,solen sken ikapp med vårat humör,blixterfina hojjvägar igenom små pittoreska byar, klart minnesvärd upplevelse.Badplatsen låg bredvid ett hotell som hette Kroatsia.Sista biten ner(1 km.)var rena ko stigen.Men själva badplatsen var fin med en liten uteservering som serverade kall Pivo (öl)till våra törstande strupar.

Så där ja ! så långt kom jag....nu bler det bara lite stödord från dagboken.

12/7 -97 (fortfarande)
På kvällen festade vi till att.Först en middag på Resturang "grannen" (låg vägg i vägg")Ner på ett utedanshak som såg trevligt ut men som stängde nästan precis när vi satt oss ner.Fortsatte av mot ett stort Disco.Knök fullt med folk,ettrig "musik" o sen värme på det så där var vi inte så länge.Inte så lätt o snacka där inne heller.Antingen kunde dom bara Tyska eller så hade dom en"omtänksam"bror med sig som villigt ville dela med sig en blåklocka alt.fläskläpp om man stod där o "trånade" enligt hans tycke förlänge.Men natta maten o luan utanför var en klar höjdare.

13/7 -97
Halvsläng bakis.Av och badade i samma vik som igår men tog den enklaste vägen,på så sätt slapp vi att vänta på Böna när han ska skruva tillbaka sina avgasrör.Var där hela dan o "repade"oss.

14/7 -97
I väg o badade på samma ställe.Fortsatte till ett annat ställe som var rätt kul för det var en underjordisk älv som mynnade ut i en vik.Så vattnet var bräckt o is-kallt.På kvällen grillade vi hemma i trädgården med Kontos´grill.Sent på kvällen så blev det ett riktigt åskväder,ett verkligt skådespel.

15/7 -97
Expedition Limski kanal.Branco hade planer på att bjuda på musslor Så han visste ett ställe som sålde musslor på "metervara" Väl där så hade dom ändrat försäljningsformen till bara beställningar.Så det blev inga musslor.Vi tog en runda med en turistbåt i stället.Blixterfint ställe.Markos batteri tog helt slut precis vid framkomsten.Jag o Marko bytte batterier med varandra.Prblemet var att mitt var större men det löstes med han satte dit det på sissin´.Såg kul ut i allefall.Därefter lystrade han till amph´re Marko.Vi var och handlade ett bil- batteri på hemvägen.

16/7 -97
Branco o Böna ut o jagade en batteriladdare till Marko.Den behövde vi på hemfärden för laddningen på hans moped hade helt gett upp.Såg rätt kul ut när Marko satt å åt frukost för denna natten till i dag så hade myggen varit extra stygga vid han så han var alldeles rödprickig över hela kroppen ,vi kom fram till att han även kunde va el-allergiker med tanken på hans placering av batteriet.Vi resten av gänget körde ner till hotellet o låg där resten av dan. Lite senare dök Branko o Böna upp och domhade fått tag i en laddare. Hem och gorde oss redo för morgondagens hemfärd."pussade" av Branco.Käkade en sista måltid nere hos "den skallige hämnaren".

17/7 -97
Hemfärd ! I väg tidigt på morgonen.Rena Hillbilly körningen på en kroatväg.En avtagsväg som vi skulle in på stod i höjd med vägskylten ,så Marko hann inte svänga av utan blev tvungen att att fortsätta rakt fram.Bortsöpen alldeles.Vi stannade på ett fik längre fram i hopp om att han skulle hitta tillbaka.Biltele foner hade visserligen både Böna o Marko men tror någon att det gick o nå varandra......nä just det och det är så bra att ha en biltelefon.....Fuck it ! Hur som helst stod vi där och väntade vid fiket i över en halvtimme (kändes som timmar) och tillslut dök han upp gudskelov.Efter den episoden så tittade de nog flesta av oss lite extra på kartan om att i fall man skulle komma ifrån gänget.Marko upptäckte även att hans ena packväska låg imot däcket och gjort ett stort hål.Som lök på laxen hade han haft en tub med locktite i väskan som också skavts hål på så nu var det locktite på hela fälgen. Men det värsta av allt var nog att han hade bara lånat packväskorna av Benny.ngt. skämmigt.Rullade på och bara käkade mil.In i Österrike inom Buffalo där Böna skulle köpa olja.Det var rena rånet ! 200 :- för ett par liter.Som han sen delade med sig av frikostigt fast i då i form utav oljedimma för nu rök Pannan ordentligt. Ingen risk att man tappade bort han.In på ett Gast house,fortsatte till en liten fisk- resturang utav modell "spreta med lillfingret" mikroskopiska portioner vilket Malle påtalade för kyparen.I säng sen efter en sängfösare nere i baren.

18/7-97
Vaknade i ös-regn.Bara att bita ihop och iväg.In i Tjeckien. käkade brakmiddag för en billig peng.Tjackade billig Brempa av torghandlarna mitt imot.Mot Tyskland och det var här som jag fick min första punka på framhjulet någonsin......inge vidare kan jag lova.Efter lite "en slank han dit..." mellan Dieselstinkande lastbilar så fick jag hejd på Hondan mycke tack vare sulorna som hade funnits på undersidan av mina kängor men som nu var bara ett minne blott. Vi fumlade fram lite punka spray och tryckte i.Det fungerade men det blev en fruktansvärd obalans vid hastigheter över 90.Passerade återigen en stor hord med utmanande slyner vid gränsen.Över o in i Tyskland. Tog in på första Gasthouset.Dusch,sängfösare,sen i säng.

19/7-97
En stöddig frukost i vanlig ordning sen iväg.Det låg regn i luften Men klarnade upp efter hand.Rullade på bra fram till Berlin.Där villade vi bort oss totalt.Mycke trafik,hett så det luade,dåliga vägbeskrivningar etc.Sen när vi väl kom upp på rätt väg så åkte jag på en framhjulspunktering till.Jämmer o ve ! Dom andra stod och väntade på en vägficka längre fram.Jag hade en illusion att ta mej fram dit o meka med hjulet. Fast detta var på autobahn så gick jag brevid bågen, detta var attans tungt o som sagt varmt var det så man fick stanna iblan o hämta andan. Och nu gick man ju nästan på sockarna , för det som hade blivit över i Tjeckien utav sulorna, det fick jag ju lägga på punka nr 2.
Vid ett vilstopp så tittade jag bakåt. En stor lastbil hade stannat bakom mej. Vad detta?? det visade sej vara en bärgare som vädrade morgon luft. Efter han hade förvissat sej om att jag hade "rätt" sorts försäkring så hystade han upp hojen på flaket. Snubben snackade bara tyska och kunde inget annat språk. Och det ställde ju till med problem, särskilt med tanke på mitt tyska ordförråd...och det är: kubelskriber (kulspetspenna) och domkopf (dumskalle), sen är det inget mer... Här gällde det att inte veckl in sej i några djupare diskussioner. Bort till dom andra. Diskuterade läget o erbjöd bärgaren kontant betalning till färjan om vi nu inte skulle få nåt godkännande från SOS i Köpenhamn som vi då hade kontaktat.Men dom ringde upp oss när vi var på väg till Rostock och godkände det hela. Vi kom på en tidigare båthem till o med. Plus att jag slapp o suga in all Harley rök.

20/7-97
Sömndruckna rullade vi av färjan, jag på ett något förnedrande sätt. Ringde NyeKent för transport hem. Jag satte mej o inväntade transporten, resten körde hem. Kent o Benny kom lite senare o "räddade" mej.
Tänkte lägga upp några ord som genomsyrade hela resan:
TIGER BRÄNNA = solbränna som inte tatt mellan valkarna.
På Böna syntes detta extra tydligt o i viss mån på Marko också.
KRISSE UGGLA HOOO-HOOO = Krisse hade blivit lite ljus runt ögonen och såg ut som en uggla.
Gick över sen när solbrännan kom ifatt.
STÖTVIS = Talar för sej självt...
BRATAN = Malle hade kommit på detta ord som betydde bråttom. Språket kallades "Malledoniska".
VEOT DOO = Ett ord som Konto använde väldigt flitigt o jag tror att det betyder "vet du".
HETT SÅ DET LUAR = Hett så det dallrar, kom till användning väldigt ofta.
MYGG BETT = El-allergi.
VAGINA = Blixtersnygg tjej i läderförpackning.
Får väl nämna några ord om Korvens solbränna, snubben var alldeles knallröd om benen men verkade inte ha ont.